Soms ken je een spel al sinds jaar en dag en leer of bedenk je later regels voor een spankingvariant. Bij Kiusa was het anders, dit spel leerden we direct als spankingspel kennen op een forum voor dergelijke spellen. Je kunt het hier nog steeds spelen en dat raden we ook aan, omdat er leuke, toepasselijke animaties bij gemaakt zijn.
Omdat de regels van dit Finse kaartspel niet algemeen bekend zijn, zullen we deze eerst uitleggen, om daarna uit te leggen hoe het spel als spankingspel gespeeld kan worden. Voor het spel is een volledige stok kaarten nodig. Daarnaast is er een joker nodig, of een ander voorwerp dat als strafmarker kan dienen. Er zijn vier spelers, maar onderaan dit artikel staan ook varianten voor twee en drie spelers. De stok wordt goed geschud en elke speler krijgt, vanaf de speler links van de deler met de klok mee, een kaart gedeeld tot elk van de spelers 13 kaarten gekregen heeft.
De speler met de klaver 7 komt uit en legt deze neer op het midden van de tafel. Daarna is de speler links aan de beurt. Spelers hebben de volgende mogelijke acties:
- Het spelen van een van de overige 7’s. Deze worden rechts van de klaver 7 geplaatst. Het is goed gebruik om van tevoren plaats te reserveren voor achtereenvolgens de klaver, ruiten, harten en schoppen 7.
- Het spelen van een 6 als de 7 van dezelfde kleur (waarbij kleur in kaarttermen de betekenis heeft van harten, schoppen, ruiten of klaveren) al op tafel ligt. De 6 wordt boven de 7 van dezelfde kleur geplaatst.
- Het spelen van een 8 als de 6 van dezelfde kleur al op tafel ligt. De 8 wordt onder de 7 van dezelfde kleur geplaatst.
- Het spelen van een 5, 4, 3, 2 of aas als zowel de 8 als de voorganger (bijvoorbeeld de 4 als de 5 er al ligt) van dezelfde kleur op tafel liggen. Deze kaarten worden bovenop de 6 gestapeld.
- Het spelen van een 9, 10, boer, vrouw of heer als zowel de 8 als de voorganger (bijvoorbeeld de vrouw als de boer er al ligt) van dezelfde kleur op tafel liggen. Deze kaarten worden bovenop de 8 gestapeld.
- Passen. In dat geval komt de strafmarker bij de speler die past te liggen.
Verder zijn er enkele eenvoudige spelregels:
- Als je minstens een toegestane zet hebt, dan mag je niet passen, maar moet je een van de toegestane zetten spelen.
- Als je geen toegestane zet hebt, moet je passen. De strafmarker komt dan bij jou te liggen.
- Als je een aas of heer speelt en daarmee dus een stapel voltooid mag je nog een kaart spelen. Je mag ook passen. In dat geval wordt de strafmarker niet verplaatst. Wanneer je weer een aas of heer speelt, heb je weer dezelfde keus.
Het doel van het spel is de eerste te zijn die alle kaarten uit de hand gespeeld heeft. Wanneer iemand zijn of haar laatste kaart speelt, krijgen de alle spelers strafpunten. Het aantal strafpunten wordt bepaald door de waarde van de kaarten die je nog in je hand hebt.
- Bij een 2 t/m 10 is het aantal strafpunten gelijk aan het cijfer op de kaart.
- Een boer lever 11 strafpunten op.
- Een vrouw levert 12 strafpunten op.
- Een heer levert 13 strafpunten op.
- Een aas levert 14 strafpunten op.
- De strafmarker levert 21 op.
Naast het aantal strafpunten is ook de kleur van de strafpunten van belang. Voor de kaarten in de hand is dit uiteraard de kleur van de overgebleven kaart. Voor de strafmarker is dit de kleur van de laatstgespeelde kaart. Het kan zijn dat de winnaar van het spel wel de strafmarker in bezit heeft. In dat geval heeft iedereen strafpunten verdiend. Een gemiddeld spelletje levert tussen de 50 en 80 strafpunten op, maar bij een ongelukkige kaartverdeling kan dit ook ver boven de 100 liggen. Een mogelijke verdeling kan zijn:
- Harten: de hand
- Ruiten: de loopy cane
- Schoppen: de haarborstel
- Klaveren: de leren paddle
Wanneer de winnaar zelf de strafmarker heeft, gaat deze bij de speler met de op een na minste punten over de knie. Het spel wordt normaliter gespeeld tot een van de spelers een x aantal punten, bijvoorbeeld 200 of 300, heeft bereikt. Of deze verliezer nog extra gestraft wordt kan in onderling overleg, liefst wel vooraf, bepaald worden.
Wat je met die strafpunten vervolgens doet, is de reden waarom je bij deze site bent aangekomen. In de standaard-variant van het spankingspel wordt er gespeeld door vier switches. De winnaar krijgt het recht om de verliezers over de knie te nemen en de strafpunten om te zetten in slagen. Elke kleur is verbonden met een instrument.
Ook met andere gezelschappen is het spel te spelen. Wanneer een van de deelnemers zelf niet geslagen wenst te worden, kan deze ook voor andere invullingen van de strafpunten spelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het x minuten masseren van verschillende lichaamsdelen (hoewel we hier uiteraard wel uitgaan van toestemming van de deelnemer en, vanwege de verhoudingen van de punten, adviseren om voor 10 seconden per punt te spelen), of het uitdelen van verschillende kleine snacks.
Wanneer twee spelers met elkaar spelen, kunnen zij elk twee tegenoverliggende handen besturen. Hierbij is ook een variant mogelijk waarbij beide deelnemers, zowel de Dom als sub, geslagen worden, maar de kansen in het nadeel van de sub. De sub ontvangt hierbij altijd het aantal strafpunten van beide handen samen, de Dom alleen van de slechtste van de twee. Wint de Dom, wordt deze niet geslagen, maar wanneer deze verliest wel. Met drie spelers is een variant mogelijk waarbij de Dom met twee handen speelt tegen twee subs die elk een hand besturen. Dat kan in bovenstaande variant, of in een variant waarbij de Dom niet geslagen wordt maar de subs wel de mogelijkheid hebben om zich een ronde ‘vrij’ te spelen. Tot slot kun je hier digitaal het spel ook spelen. Dit is een eenvoudig computerspelletje dat lijkt op het standaard hartenjagen, maar met enkele mooie illustraties in de kaarten en leuk commentaar van de virtuele deelnemers.
Verschillende afbeeldingen uit het spel
Hoe je het spel ook speelt, we wensen je veel speel- en zitplezier!